Het opspannen van een sjaal of stola

In mijn vorige bericht vertelde ik dat na het breien de sjaal wordt opgespannen voor een mooi eindresultaat. Dit opspannen wordt ook wel 'blocken' genoemd. Omdat dit grote invloed heeft op hoe de sjaal er uiteindelijk komt uit te zien, raad ik het zelf wassen van een sjaal liever af. Meestal is dat ook niet nodig, de natuurlijke materialen zijn vuilafstotend en even luchten is meestal voldoende.

Eerst wordt de sjaal gewassen, dan in een handdoek gerold zodat het meeste vocht eruit is, en dan begint het spannen op een hiervoor gereserveerd matras, waar ik een grote handdoek op leg. Ik gebruik voor het spannen speciaal hiervoor gemaakte dunnen pennen die ik door de zijkant van de sjaal rijg.
Bij deze sjaal had ik drie pennen nodig; de sjaal is ongeveer 1.80 m. lang.

Daarna wordt de sjaal met speciale spelden vastgezet op de onderlaag:
Met een meetlat controleer ik of de sjaal overal even breed is vastgezet.
De boven- en onderrand speld ik vast met knopspelden:
De sjaal kan nu drogen. Daarna maak ik hem los en is hij klaar!

Reacties